Yogjakarta en Ubud - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Tom Degens - WaarBenJij.nu Yogjakarta en Ubud - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Tom Degens - WaarBenJij.nu

Yogjakarta en Ubud

Door: Tom Degens

Blijf op de hoogte en volg Tom

30 November 2016 | Indonesië, Gili Trawangan

Hallo allemaal,

Het word weer eens tijd jullie op de hoogte te houden met een nieuwe blog.

Laatste dat ik typte was dat de taxi me op zou halen om 18.00uur om naar Yogjakarta te gaan, dit werd uiteindelijk 20.30uur.

20.30 stond de chauffeur aan de deur van het hostel, nam mijn backpack over en wat ik vernomen had was hij diegene die me naar de minivan zou rijden.
De rit zou om en nabij 9uur duren, zelfde als de treinreis.
Het werd een rit om nooit te vergeten.

De chauffeur sprak redelijk Engels en toen ik hem na een aantal uur vroeg wanneer we bij de minivan waren antwoordde hij "ik breng je naar Yogjakarta". Ik dacht het zal wel en hij heeft het niet goed verstaan haha, maar het was echt zo.

Onderweg werden nog 3 mensen uit Indonesië opgehaald en we vervolgde onze reis.
Ik zat precies achter de chauffeur en hij reed als een malle, ik dacht toen als we in dit tempo rijden ben ik er binnen 7uur haha.
Na een korte stop bij een wegrestaurant reden we weer verder en toen gebeurde het.
Volgens mij werd de chauffeur een beetje moe en hij begon een beetje halverwege de rijbaan te rijden en steeds remmen en gas, zo erg dat de vrouw naast me haar raam open deed en moest spugen.
Ik tikte hem op zijn schouder en vroeg of alles ok was, big smile en "yes yes" was het antwoord.
Ik durfde niet te gaan slapen, was wel inmiddels al 02.00uur.
Toen dit weer gebeurde kletste ik hem even op achterhoofd en zei dat ik niet lekker erbij zat achterin. Hij beloofde snel te stoppen.
Bij het volgende restaurant bestelde hij koffie, eten en soort red bull en gelukkig dat hielp, hij reed weer normaal.
Nadat we in de buurt van Yogjakarta waren werd ik wakker en zag dat de medepassagiers al waren uitgestapt en inmiddels ook die 9uur al voorbij waren en toen ik hem vroeg hoelang nog antwoordde hij "nog 3uur" ik dacht dat ik gek werd. Door die andere mensen is hij dus gigantisch om moeten rijden.
Uiteindelijk na 15uur kwam ik aan bij me hostel en was echt doodop.
Inchecken ging vlot en snel paar uur bijtanken.

Na even kennisgemaakt te hebben met personeel besloot ik even koffie te drinken en wilde de boel gaan verkennen, echter is er regenseizoen en begon het te gieten.
Dus besloot in hostel te blijven en er was 1 meid uit Duitsland, met wie ik Engels kon praten en de jongens van het hostel spraken ook Engels. Het was er gezellig, ze speelde wat gitaar en zongen.
Toen kwam de eigenaar en hij vertelde dat er gratis eten was vanwege zijn verjaardag.
ik kreeg rijst, 10 kipsatetjes en pindasaus. Ik leerde dat gele rijst alleen gebruik word voor feestdagen, dat is er traditie.
Na even gekletst te hebben toch op tijd mijn bed opgezocht.

De volgende dag stond er voor mij weinig op de planning, ben een beetje rondgelopen in de stad en wat kraampjes bezocht en winkels.
Voor de lunch ging ik altijd naar een klein huisje aan de overkant van het hostel, heel goedkoop en super lekker. At er meestal mie met ei en ketjapsaus.
Na de lunch boekte ik mijn tour naar Borobudur, een spot die je absoluut niet mag missen.
Het word in de ochtenden nog steeds gebruikt als gebedsoord.
Alles was geregeld, een combi ticket voor de Borobudur en de Prambanan tempel, ligt half uur verderop.
04.00uur moest ik klaarstaan omdat ik ook de zonsopkomst wilde zien.
In de avond met Svenja en Madien een vrouw uit Zweden een biertje gaan doen.
Voor mezelf besloten om in de nacht niet te gaan slapen. Ik kan niet voor 00.00uur slapen en als ik maar 3uur slaap ben ik doodop, dus koffie en lang leve het tijdsverschil zat ik klaar om 03.45uur.
04.00uur, 04.15uur, 04.30uur, 04.45, 05.00uur nog geen taxi en de zon kwam al op dus ging maar slapen.
Om 05.30uur maakte een jongen van me hostel me wakker en verontschuldigde zich 10x, de taxichauffeur was me vergeten en dag daarna had ik wel mijn vervoer voor niks, scheelde toch een 8euro.
Om 11.00uur maakte Medien me wakker of ik meeging naar het water palace. Het was nog droog en dus leek het me wel leuk.
Na een goede 20min lopen en 10liter zweet verloren aangekomen bij het water palace.
Even fles water gekocht en schaduw gaan zitten. Er kwamen lokale studenten op ons af of ze ons mochten interviewen om hun Engels te leren, heel leuk en ze waren ook erg verlegen.
Het water palace was mooi om te zien, maar vrij klein , maar wel de moeite waard.
Na het water palace gingen we even lunchen en we kwamen in een koffietentje terecht.
Hier hoorde ik voor het eerst over Luwak koffie en vond het een bijzonder verhaal.
De Luwak is een soort katachtig dier, deze eet een koffiebes die word verbouwd op het platteland, het vruchtvlees verteerd maar de pit blijft intact.
Deze word teruggevonden in de ontlasting en deze word dan geroosterd en zo heb je dan een koffieboon.
In Indonesië is het hele exclusieve koffie waar je omgerekend een 8euro voor betaald.
Ik heb zelf de koffie niet genomen, puur ook omdat ik een gevoel heb dat die beesten niet goed behandeld worden en achteraf na wat research blijkt dit dus ook zo te zijn.
Terug in het hostel even gekletst met wat mensen en even de ogen dichtgedaan, want deze nacht werd ik wel hopelijk opgehaald en moest ik toch weer fit zijn en wakker blijven :-).
Ik had met de gasten van het hostel afgesproken om samen voetbal te kijken en bij het einde van de wedstrijd zou het bijna tijd zijn te vertrekken. Ik had al voor de zekerheid mijn alarm gezet op 03.00uur en waar ik al bang voor was gebeurde.
Door de wekker geen geslapen en schrok wakker om 03.57uur dus had precies nog 3minuten haha, hollen, rennen en vliegen, maar had het gered en de bus was 5minuten te laat dat scheelde.
Op naar de Borobudur, erg naar uitgekeken.
De zonsopkomst was niet een succes omdat het bewolkt was vanwege regenseizoen, was wel jammer, maar nog steeds een mooi uitzicht.
Daarna werd ik per taxi naar de Borobudur.
Het was echt een mooie tempel en je merkte wel dat het heel toeristisch is.
Wat ik al eerder aangaf dat er soms lichte irritatie is naar de manieren van Japanners, dit was weer zo'n dag.
Er werken mensen keihard rondom die tempel om alles schoon te houden en alles zag er top uit.
Er stond een bordje "gras niet betreden" en wie stond er met zijn voeten in het gras, juist een Japanner en de mensen die er werkte maakte gebaren dat hij eraf moest komen, maar deze negeerde hij.
Niet goed dat ik het ook deed, maar betrad ook dat gras, pakte hem bij zijn arm en nam hem even mee naar dat bordje en hij knikte en liep door. Vind dat je dat moet respecteren.
Na een goed uur ging ik voor lunch en moest wachten voor de volgende tempel.
Ik nam een bananenpannenkoek met een cola.
Op weg naar de tempel zat ik met 2 Duitse koppels in de bus, erg leuke mensen, wel al ouder.
De tempel Prambanan vond ik persoonlijk niet heel bijzonder.
Wel leuk te zien was dat er een klas met kinderen er was en tekenles hadden. Heel veel discipline zag je erin terug. Ze wilde met me op de foto, erg leuk. Dit dan ook zeker gedaan.
Na deze tempel was het tijd om terug te gaan richting het hostel.
Hier even alles geregeld voor de dag daarna, vliegticket geboekt en alvast mijn hostel voor mijn volgende bestemming Ubud.
Voor 05.00uur een taxi geregeld dus dat werd weer een nacht overslaan.
Het wakker blijven lukte me dit keer beter en de taxi kwam keurig om 04.55uur.
Ze zeiden dat het een uurtje was of misschien 1,5uur vanwege het verkeer en me vlucht ging om 07.25uur.
Echter binnen een half uur was ik er al.
Maar al gelijk mijn bagage ingecheckt en het was een klein vliegveld met weinig entertainment. Dan maar wifi checken en beetje googlen wat te doen in Ubud.
Rond 06.00uur maar hapje gaan eten en besloot maar Nasi Goreng te eten haha , vrij zwaar ontbijt, maar ach :-).
Tijd om te boarden en ik zat nog geen minuut in het vliegtuig of ik sliep al. Ik heb niet eens het opstijgen meegekregen en werd wakker toen de landing inzette, was ongeveer een dik uur vliegen.
Tijdens het wachten bij de bagageband sprak ik een man aan of hij ook naar Ubud gaat om eventueel een taxi te delen.
Toevallig ook uit Nederland. Arie uit Rotterdam, een erg prettige man, 40jaar en dacht over veel dingen hetzelfde.
Ik persoonlijk vind het prettig als ik dit soort mensen tijdens mijn reis tegenkom.
Om wat voorbeelden te noemen: hij reist ook graag, houdt van gezelligheid en biertje op zijn tijd, houdt niet van druktemakers, houdt van voetbal, lekker eten.
De taxirit verliep vlot, we kletste heel de weg en Arie besloot te kijken of het hostel hem beviel waar ik verbleef en dit was zo dus hij verbleef 2 nachten in hetzelfde hostel, gezellig !
We besloten na het inchecken en even gerelaxt te hebben om naar Monkey Forest te gaan op een klein half uurtje lopen van het hostel, althans de heenweg (beetje verkend en omgelopen haha).
De Monkey Forest was grappig, die rondrennende apen met soms echt mensentrekjes. Buiten de apen was het ook echt mooi daarzo, leek op een jungle.
Er was een aapje met een baby en die baby's houden zich vast aan de buik en ja hoor daar gaan we weer, een Japanner moest perse op de foto en probeerde dat aapje op te tillen en ze werd aangevallen ook omdat hij de baby beschermde. Een hoop gegil, maar natuurlijk oerdom en respectloos naar die dieren toe.
Na een kleine 45min te hebben rondgelopen liepen we naar de uitgang en ineens sprong er een aapje op me schouder, gelukkig kon Arie het net op tijd fotograferen.
het was tijd om te lunchen en ik besloot Gado Gado te nemen een typisch Indisch gerecht. Het is een salade met biscuit erin, groente kroepoek en een pindasaus. Ik zelf vond het geen topgerecht.
Na de lunch even wat reisbureau's afgegaan om prijzen te vergelijken voor onze tour.
We hadden het idee om een fietstour te doen naar de rijstvelden en een vulkaan beklimmen.
Na 3 reisbureaus's kwamen we toch uit op 250.000roepia per trip en dit was een prima prijs incl ophalen en thuisbrengen.
Na een biertje en wat gekletst te hebben met Amy en Tamira , 2 meiden uit Nederland lekker gaan slapen en om 08.15uur zaten we klaar voor de fietstour naar de rijstvelden een tour van 25km.
We hadden een leuke jonge groep en we kletste wat in de bus met als eerste tussenstop een rijstveld, waar we wat foto's namen en daarna gingen we voor het ontbijt dat inclusief bij de prijs was, dit was een typisch Indonesisch ontbijt. Nou het was wel lekker, maar echt weinig en we moesten 2 uur fietsen :-).
We begonnen de tour en het was eigenlijk alleen maar afdalingen.
Het was wel soms erg slippen dus je moest goed uitkijken en vooral veel remmen.
Was een leuke tour om te doen en op het einde hadden we een lunch met echt mooi uitzicht.
Na de tour even bijtanken in het hostel want we werden diezelfde nacht om 02.30uur opgehaald om de vulkaan te beklimmen.
In de middag dus even paar uurtjes de ogen dicht, eten en wachten en wachten :-).
Aangezien Arie Feyenoord fan is hadden we besloten NOS langs de lijn te gaan luisteren om FC Utrecht - Feyenoord te volgen.
Na 4 minuten stond het al 1-1 en was best leuk en spannend zo te volgen.
Na 85min stond het 31- voor Utrecht en toen besloten we maar even wat water en chocolade te halen voor tijdens de tocht omhoog.
Bij terugkomst keek ik even voetbalnieuws en na een bizarre slotfase toch nog 3-3 geëindigd.
De bus was er nog niet om 02.40uur en ik dacht hier gaan we weer haha, maar gelukkig kwam hij aanrijden.
Wederom een jonge groep en we werden gebracht naar waar we dachten te gingen ontbijten. Echter kregen we een mini broodje en lunchpakket mee voor als we de top hadden bereikt dit bestond uit 2 sneetjes brood, jam, banaan en een ei.
Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan en begonnen we te lopen, begin nog plat maar daar kwam snel verandering in.
Het was bijna 2,5uur alleen maar bergop met echt stijle stukken ertussen.
Soms lag er ook alleen maar zand wat het nog zwaarder maakte.
Ik zweette me kapot en ik vond het persoonlijk echt zwaar, halverwege voelde me bovenbenen als beton.
Op het einde was er nog 1 stuk dat echt heel zwaar was en ik was echt blij toen ik boven was, maar het uitzicht was het meer dan waard, wauw echt een mooi uitzicht.
Na onze lunch, uitrusten en wat kletsen weer in de benen naar beneden.
Dit ging een stuk sneller en makkelijker en eenmaal terug bij hostel heb ik even tot 12.30uur gewacht omdat Arie toen opgehaald werd om zijn reis te vervolgen. Vond het wel jammer, wel een type waar ik langer mee had kunnen reizen.
Toen een douche genomen en even lekker bijgeslapen, was doodmoe en in de avond ook eigenlijk vrij weinig ondernomen.
De dag daarna heerlijk uitgeslapen en besloten te gaan ontbijten bij een plekje in de straat waar het erg goedkoop was en daarna wilde ik naar de Ubud markt gaan.
Ik nam een bananenpannenkoek, koffie en een ananasjuice. Erg lekker en de pannenkoek vulde goed.
Op weg naar de markt kwam ik Amy en Tamira tegen en hun besloten gezellig mee te gaan.
Was leuk, maar echt iedereen klampt je aan, maar dat weet je van te voren.
ik kocht er 3 mouwloze shirts en na afdingen en de hulp van Tamira kreeg ik ze mee ipv 350000 voor 120000 dus prima deal :-).
Toen kwam voor mij het moment van de dag haha ! Amy wilde een broekje kopen maar ze wilde het passen over haar broekje heen dus ze vroeg "can I try this over mezelf" haha we kwamen niet meer bij.
Na de markt even een hapje gegeten en daarna een biertje gedronken bij het hostel en wat gekletst met mensen en mijn reis geboekt naar Gili Trawangan , een eiland met veel backpackers en strand en feestjes. Ik boekte een minivan en ferry om er te komen en alvast een hostel.
Ik ging vrij laat slapen en rond 09.00uur de wekker gezet.
De ochtend verliep vlot, nam ontbijt met koffie in het hostel en kletste nog wat met mensen en toen arriveerde de minivan.
De reis naar de ferry verliep spoedig en we checkte in en de speedboot deed er ongeveer een 3uur over.

Mijn avonturen in Gili bewaar ik voor mijn volgende blog :-)
Hopelijk vonden jullie het weer leuk om te lezen en laat gerust een reactie achter, altijd leuk te lezen !

Groetjes Tom


  • 01 December 2016 - 11:52

    Miriam:

    Gaaf Tommy....geniet ervan!! Xx mirke

  • 01 December 2016 - 18:58

    Danielle:

    Echt super leuk om je verhalen te lezen Tom! Zo te lezen geniet je enorm!

  • 01 December 2016 - 21:20

    Keshia :

    Iell kotsen uit het raam! Weer super leuk geschreven!

  • 01 December 2016 - 23:10

    Harold Neel:

    Superr Tom
    Echt leuk om je verhaal te lezen
    Geniet ervan

  • 04 December 2016 - 16:35

    Marijke:

    Heerlijk om je verhaal te lezen ,en wat een prachtige reis heb je al gemaakt tot nu toe.en ja die die lui uit Japan die snappen het niet helemaal dat er regels zijn waar je je aan moet houden.maar stoor je er maar niet aan.kijk uit naar je volgende verhaal
    Liefs marijke

Tags: Indonesia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gili Trawangan

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2017

Laatste loodjes

09 Februari 2017

Hier zijn we weer

22 Januari 2017

Bye Vietnam, Hello Cambodja

11 Januari 2017

Laatste stukje Vietnam

02 Januari 2017

Gelukkig nieuwjaar !!
Tom

Actief sinds 02 Okt. 2016
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 10388

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: