Hier zijn we weer - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tom Degens - WaarBenJij.nu Hier zijn we weer - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tom Degens - WaarBenJij.nu

Hier zijn we weer

Door: Tom Degens

Blijf op de hoogte en volg Tom

09 Februari 2017 | Laos, Vientiane

Hallo allemaal,

Na een lange tijd geen blog meer te hebben geschreven vond ik het weer eens tijd worden jullie op de hoogte te stellen.

Zoals de meeste wel al weten land ik 15 februari op Schiphol.
Nu ik de einddatum weet kijk ik er steeds meer naar uit en ook naar de kleinste dingen :-)!

De laatste dagen in Siem Reap waren vooral relax!
Lekker aan zwembad gelegen en even de indrukken verwerken en me op te laden voor een nieuw land en nieuw avontuur in Laos !

De reis naar Laos verliep alles behalve zoals gepland !
De taxi was half uur te laat, maar dat is niet meer speciaal :-)!
We kwamen aan bij een ander hostel waar we ongeveer een half uur moesten wachten en toen arriveerde de minivan om naar Laos te reizen !
Na een 6uur kwamen we aan bij een restaurant om aldaar wat te eten!
Ons werd verteld dat een andere minivan ons zou ophalen om ons naar de ferry te brengen.
We bleven maar wachten en na uiteindelijk 2,5uur kwam een minivan ons ophalen en toen was het inmiddels 15.45!
Na een uur rijden kwamen we aan bij de border waar we formulieren moesten invullen en ons paspoort moesten afgeven voor de stempel.
Hij pushte ons heel erg omdat 17.00uur de border zou sluiten en dus hadden we officieel een kwartier!
We wisten dat het visum 35euro moest kosten en hij vroeg 45euro.
Je weet dat die dingen kunnen gebeuren en dus dachten we "ach is maar een tientje".
Echter waren er mensen die helemaal uit hun dak gingen en dreigde met politie bellen en weet ik wat niet allemaal!
Kim en ik konden er alleen maar om lachen, wat wil je doen ? Je hebt geen bonnetje, je weet geen namen en ze weten hoe het gaat!
Na 40minuten mochten we eindelijk door en de meid die het meest liep te zeiken zat naast ons in de minivan, maar er was 1 stoel te weinig en dus moest ze bij haar vriend op schoot zitten. Weer gejammer en "dit kan echt niet" , "ik heb betaald voor een stoel" haha dus wij zeiden, maak je nou niet zo druk joh is maar voor 10minuten! Maar onze diva die niet weet wat backpacken is hield vol dat ze naar de politie zou gaan! Prima, lekker doen :-)!
Na 10minuten moesten we in een verlaten gebied uitstappen terwijl het echt nog maar 1kilometer tot de ferry was haha.
Je kan voorstellen hoe die erbij stond! Na 15minuten kwam een nieuwe minivan die ons afzette bij de haven!
Inmiddels was het al 18.45uur en was iedereen wel klaar met wachten en reizen, maar de kapitein van de longboat moest er nog aan komen haha, weer wachten!
Na een kleine 10minuten varen arriveerde we op het eiland Don Det en we hadden nog geen slaapplek geboekt!
We vonden snel een prima goedkoop hotel en we gingen omkleden en toen snel wat eten!
We vonden een burger restaurant waar je bij een menu een gratis biertje kreeg en die hadden we zeker verdiend.
We gingen nog naar 1 bar en toen vonden we het wel mooi geweest en gingen slapen, was een lange slopende dag!
De 2de dag beetje uitgeslapen en een leuke tentje opgezocht om te ontbijten aan het kanaal!
Zag echt gaaf en rustgevend uit en ik nam een ice coffee met bananenpannenkoek.
We besloten een fiets te huren en wat rond te fietsen op het eiland.
De fietsen waren niet geweldig, nog maar te zwijgen over de wegen, maar het was echt super leuk !
We reden een brug over met een mooie view, kwamen door dorpjes heen waar lokale mensen wonen en reden door een soort jungle met een heel smal pad dus we moesten uitwijken voor takken.
Na een goed uur fietsen kwamen we aan bij een mooi punt waar je een mooi uitzicht had op het water !
Even verderop was er een waterval, maar eerst door die jungle heen en over houten bruggetjes die van ellende uit elkaar vielen haha!
Aangekomen bij de waterval was er een mooi uitzicht en even verderop lag een nog grotere ! Na dit gezien te hebben gingen we even lunchen.
Ik nam fried rice met ei en een cola zodat ik toch wat suikers binnenkreeg en een fles water weer voor tijdens fietsen!
Na een 45min weer op de fiets en toen zag ik iets wat me wel fascineerde!
8kinderen ongeveer speelde een spel! Iedereen had 1 steen en er lag soort van gekleurde steen verderop, ze moesten in een autoband gaan staan en iedereen de steen zo dicht mogelijk bij de gekleurde steen gooien en lol dat ze hadden, prachtig !
Geen playstation , geen iPhone, geen tv, maar lekker back to basic, heerlijk !
Na een goed uur fietsen kwamen we weer aan op bestemming!
Douche gepakt en even wat gegeten en verder die dag weinig uitgevoerd, alleen onze reis geboekt naar de volgende bestemming en dat was Thakek.
Hier was echt helemaal niks te doen, maar goed als tussenstop voor de grote afstanden.
In de ochtend weer op de boot, stukje minivan en vervolgens een grote bus, ritje van een 12uur totaal!
Het liep eigenlijk allemaal erg voorspoedig , alleen de laatste 2uur gingen enorm traag voorbij!
Aangekomen in Thakek een hotel gevonden voor 1nacht om de dag daarna weer door te reizen naar Vientiane de hoofdstad.
Hier was ons verteld dat er niet veel te beleven valt, maar wederom een prima tussenstop voor de weg richting het noorden.
Na een 6uur busrit kwamen we aan en moesten nog een 20minuten met de tuktuk rijden.
Bij ons in de tuktuk zat een ouder Fins koppel die in totaal 3maanden rondreisde, vind ik toch altijd gaaf mensen die op die leeftijd zulke reizen maken!
We vonden een prima hostel en leerde al snel mensen kennen waarmee we gingen eten en later niet zoals gepland mee gingen stappen.
We hadden een leuke groep en besloten naar de ccc bar te gaan en dit scheen DE bar van Vientiane te zijn en achteraf bleek dat jongens hadden gehoord dat het een homobar was haha.
Na de bar een club ingegaan en daar 1 biertje gedaan omdat het erg prijzig was.
Lekker op tijd en nuchter me bed in (jaja, het staat er echt)!
De dag daarna besloten we dingen uit te stippelen hoe en wat qua reizen.
Viang Vieng was de volgende plek en dit was wel echt een partyplek!
Je kon om 19.00uur beginnen tot 23.00uur en in die tijd was er gratis Laos whisky haha !!
Maar eerst van Vientiane naar Viang Vieng!
De minivan was 1,5uur te laat, maar meer mensen van ons hostel gingen dus konden we wat kletsen en chillen!
In de minivan wat geslapen en gekletst en we arriveerde na een uurtje of 5.
Ingecheckt, beneden praatje gemaakt en op zoek naar eten.
We kwamen 2 Duitse meiden tegen die ook in de minivan zaten en besloten samen een hapje te eten!
Daarna was het tijd voor een kleine nap.
We gingen daarna maar eens kijken wat het nachtleven inhield, al gingen we pas rond 22.00uur.
Na 10minuten had ik het wel gezien haha ! Veel straalbezopen mensen, popi jopi gasten en ordinaire meiden !
We bleven nog even tot 23.00uur en na 3whisky hield ik het voor gezien!
De dag daarna ben ik met Lou uit Australië en Layla uit Duitsland een beetje gaan rondwandelen en kwamen we best bij leuke plekjes uit!
We besloten even een biertje te doen bij een restaurant aan de rivier, erg leuke plek om te chillen!
Daarna nog even bij hostel gezeten en wat gegeten om vervolgens toch nog een poging te doen of stappen nu leuker was!
Qua sfeer en publiek zelfde, maar de muziek was leuk en we hadden een leuke groep !
Na een tijdje besloten we lekker naar huis te gaan, want de dag daarna stond tubing op het programma !
In de ochtend lekker ontbeten, zwembroek aan en klaar om te gaan :-)!
Tubing is DE activiteit in Viang Vieng !
Het is soort kroegentocht op het water ! Je gaat dan in een oude binnenband zitten van een vrachtwagen (natuurlijk wel opgepompt haha) en dan drijf je met de stroming mee en personeel van de bar gooien flessen water in de rivier met een touw eraan en die moet je vastpakken en word je binnen gehaald, erg leuk !
Na letterlijk 50 meter was er al de 1ste bar haha ! We hadden een ontzettend leuke groep en we dronken wat biertjes, speelde wat spelletjes en na een goede 2uur gingen we verder !
De volgende bar was 20min later en ook daar werden we binnen gehaald.
We bleven als groep bij elkaar dronken paar drankjes en toen weer hup de rivier in!
Het was echt super leuk, alleen van de laatste bar tot het einde duurde een 1,5uur en na 45minuten was iedereen er wel klaar mee en dus gingen we maar zelf peddelen met de armen haha, dit moesten we vaker doen omdat de stroming soms echt stil lag.
Terug op bestemming besloten we met zijn allen naar een gratis barbecue te gaan bij een bar!
Super leuk, met zijn allen rondom het kampvuur en de barbecue bestond uit stokjes met kip, paprika en een peper al zagen sommige die aan voor iets zoets haha.
Daarna douchen en we zouden ons meeten bij een hostel waar gratis whisky was en we zouden naar een club gaan, echter vele waren toch moe van hele dag in de zon tuben en besloten er een rustige avond van te maken.
Ik ben met nog 4andere wel gegaan en was weer op tijd terug, merkte dat de vermoeidheid er wel in begon te slaan.
De dag daarna moesten we uitchecken en besloten maar de minivan te nemen in de middag naar Luang Prabang, ook gezien de tijd die we nog maar hebben.

ONGELOOFLIJK de minivan was 15minuten te vroeg haha ik moest hem 2x vragen of het wel de goede was haha !
De reis verliep spoedig op een Chinees achter ons na die moest spugen en dus de hele minivan stonk haha, maar ach !
Aangekomen in Luang Prabang eerst ingecheckt en wat een ontzettend lieve mensen werkte er!
We kregen thee als een welkom en heel gastvrij en lief !
Na de thee even beetje gaan verkennen en naar de nachtmarkt gelopen!
Super veel leuke spullen en leuke sfeer.
We gingen er een hapje eten en toen weer lekker naar het hostel om te gaan slapen!
De daarna gingen we naar een bar genaamd Utopia en dit was the place to be!
Met de tuktuk ernatoe en vol goede moed stapte we er naar binnen.
Geen muziek, iedereen zat op de telefoon, het uitzicht wat was verteld was er ook niet dus dat werd rechtsomkeer haha ! Het schijnt er leuk te zijn in de avond en wij dachten ook overdag, verkeerd gegokt haha !
Aangekomen in hostel leerde we Emma en Paulina kennen uit Zweden, 2 hele aardige meiden waarmee we gezellig wat gekletst hadden en biertje gedronken!
De dag daarna stonden de watervallen op het programma.
Tijdens ontbijt leerde we een gast kennen die ook ging en hij wachtte op vrienden en zo konden we de kosten van de tuktuk delen, ideaal !
De rit verliep snel, we kletste wat en in no time waren we er al !
In het begin waren er beren te zien die gered waren en er nu dus in het wild leefde, of ja binnen een hekwerk ! Echt leuk te zien en lui dat ze waren, 1 lag zelfs in een hangmat haha !
De 1ste waterval was in zich en wat me opviel was het helder blauwe water, supermooi !
Even later was er een iets grotere die ook echt mooi was, maar de laatste was echt wauw ! Wederom helder water, maar echt hoog die waterval.
Foto's maken ging wat lastiger omdat er 10 Chinezen voor ons stonden of dwars door foto heen lopen, echt irritant haha kon er zo een paar verzuipen.
Na de watervallen lekker wat gegeten en toen weer huiswaarts naar ons Guesthouse.
Gedoucht, lekker hapje gegeten en toen met 1 jongen van waterval, die 2 Zweedse meiden en Kim en ik een kaartspel gedaan en eigenlijk vrij op tijd gaan slapen.
Nu komt misschien wel de grootste blunder van mijn reis haha :-)!

Op advies van Leo van Noort gaan we naar Nong Khai een plaatsje in Thailand net over de grens bij Laos.
Er hing bij ons guesthouse een bord op met bestemming en 1 daarvan was Nong Khai althans dit dachten we en zo begreep ik ook uit de woorden van iemand van personeel.
Dus ik keek nog eens goed en bleek het Nong Khie te zijn hahaha dus we moesten onze wat we dachten ideale planning omgooien haha.
Er is in Luang Prabang iedere ochtend om 06.00uur een rituaal dat je een mandje met koekjes kan kopen en die koekjes aan monniken kan geven en dit wilde we de dag daarna doen.
Maar gezien de tijd en ook omdat we al ons hostel hebben geboekt in Nong Khai moesten we dat helaas skippen.
Voor in de avond een nachtbus geboekt die er 11uur over doet en dan zijn we in Vientiane terug en vanuit daar 2uur met de bus naar Nong Khai.
Ik typ dit verslag nu in de nachtbus op de iPad van Kim en morgen bij aankomst en als ik wifi heb kan ik hem uploaden.

Zo zie je maar dat alles anders komt en soms moet je wat skippen , maar je krijgt er altijd iets moois voor terug !

Aangezien de ervaringen van Leo en de dingen die er te doen zijn ga ik zeker weten dat Nong Khai goed gaat bevallen en dan is de laatste week weer aangebroken, wat gaat het hard en wat is het snel gegaan, maar herinneringen voor het leven !!

Ik ga proberen me ogen te sluiten in de bus en tot het volgende verslag :-)!

Inmiddels veilig aangekomen in Nong Kha !

Groetjes Tom

Tags: Travel