Gelukkig nieuwjaar !! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Tom Degens - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar !! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Tom Degens - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar !!

Door: Tom Degens

Blijf op de hoogte en volg Tom

02 Januari 2017 | Vietnam, Hội An

Iedereen de beste wensen en veel geluk en gezondheid toegewenst in 2017 !!

Zoals gebruikelijk in Azië zijn de bussen nooit precies op tijd :-).
Rond 18.15uur zaten we in de bus richting Nimh Binh en we hadden alvast een homestay geboekt bij mensen thuis.

In de bus leerde ik een koppel kennen uit België.
We raakte leuk aan de klets en dat maakte de reis natuurlijk gelijk iets draaglijker al was het maar 4uurtjes.
Hij was Vietnamees en zij Belgisch, maar hij is gewoon geboren in België en spreekt dus gewoon de taal.
Na 4uur arriveerde we in Nimh Binh en onze homestay was in Tam Coc ongeveer een 20minuutjes rijden.
Dus een taxi genomen omdat we door vertragingen flink waren uitgelopen.
Het lag echt heel afgelegen en bij helder weer had je er een prachtig uitzicht, maar helaas, het was bewolkt.
Ingecheckt en even een biertje gedronken en nog even met mijn zus en Mark gekletst via beeldbellen.
Rond 00.00uur gaan slapen en alvast wat dingen uitgezocht om te doen.
Ik was al vroeg wakker en leerde 2 Amerikaanse jongens kennen en later kwam daar een 3de bij.
Hun waren ook een planning aan het maken wat te doen en dus keken we even naar de mogelijkheden aangezien Anna nog sliep.
Gezien het weer, erg winderig en regen bleven er niet veel opties over en dus besloten we uit te checken en een hostel te vinden in Nimh Binh, ook omdat de stroom er was uitgevallen en ze niet wisten hoelang dit kon duren.
Wij namen een taxi en hun hadden alledrie een motor geleend dus we spraken af bij het hostel.
Erg leuk en gezellig hostel met een tafelvoetbal en pooltafel.
We gingen lunchen en waren in totaal met 5 personen en hadden voor 3 personen eten besteld. Bizar wat allemaal kwam haha het eten bleef komen en zelfs met 5 kregen we het niet op, maar overheerlijk.
Rijst met zoet zure chilisaus en kip en soep, springrolls.
Daarna achterop de motor en richting Chua Bai Dinh tempelcomplex.
Die gasten reden als gekken haha dus we waren in no time gearriveerd op de bestemming :-).
Het was een 2km lopen om alles te zien en het was droog dus prima te doen.
Het was echt gaaf om te zien, paar flinke trappen lopen, maar het uitzicht was het zeker waard.
Het is een vrij recent complex zoals onze toerguide melde.
In 2003 gestart in verschillende stappen en 2010 was het klaar, al denk ik dat het herbouwen ging want de tempels zagen wel oud en traditioneel uit.
Na een goede 4uur rondgewandeld te hebben besloten we terug te gaan richting ons hostel voor wat biertjes en kaarten.
Op de terugweg wel 1x gestopt om nog even te genieten van al die tempels in het donker, ze waren mooi verlicht.
Terug in het hostel gingen we beetje kaarten, tafelvoetbal en een paar bier drinken en vervolgens om 01.30uur richting bed gegaan.
De dag daarna moesten de Amerikanen al vroeg uitchecken en het was zo mooi, 1 van hun had een briefje achtergelaten met een tekst erop dat we altijd welkom waren in Amerika en hij het erg leuk had gehad de afgelopen dagen.
Tijd om te ontbijten en onze plannen voor vandaag uit te stippelen.
Als ontbijt nam ik een broodje met omelet en thee, echt overheerlijk weer.
De zon scheen dus we besloten eerst de nachtbus te boeken naar Hue en daarna een boottocht te doen in Trang An.
Bij de receptie ontmoette ik Liset uit Enschede en zij wilde ook wel meegaan, altijd gezellig.
Met de taxi richting Trang An en daar kaartjes gekocht en in het bootje gestapt. Die arme man moest dus peddelen met 3 mensen dus besloot ik hem mee te helpen, vond het vast niet erg haha :-).
Het uitzicht en de rotsen waren geweldig en we hadden prachtig weer.
Na een tijdje vroeg ik of ik een foto mocht maken met zijn hoed op, hij knikte ja en bij het opzetten van zijn hoed begon hij keihard te lachen haha.
Na een tijdje kwamen we een bij een cave en moesten we echt bukken, het was heel erg laag, maar echt gaaf om te zien.
Na een uurtje of 3 peddelen kwamen we weer aan bij de ingang en gaven we de beste man een fooi en namen we de taxi terug naar het hostel.
Nog samen met een jongen uit Finland een paar biertjes gedronken en om 20.30uur moesten we ons melden voor de nachtbus naar Hue die een 12uur zou duren.
Ik was goed moe en viel al snel in slaap en de reis verliep ondanks het aantal uur erg vlot.
In Hue weer een homestay geboekt.
Het regende alleen maar en dit ging niet veranderen de komende dagen.
Zoals sommige al vernomen hebben was Anna erg negatief aanwezig steeds en alles moest volgens haar wens. Dit al een keer kenbaar gemaakt naar haar, maar ze is gewend dat alles volgens haar zin gaat.
Helaas voor haar is het ook mijn vakantie in Hue was het de druppel voor mij, hierover later meer.
Tijdens inchecken kwam de eigenares van het hostel, onwijs lieve vrouw en we kregen bananenpannenkoek en koffie.
Ik ging nog even een uurtje plat , leende een regenjas en ging op pad.
Door de stromende regen was de lol al snel ervanaf en besloot ik alleen even het Olympisch stadion binnen te lopen.
Hierin speelt de plaatse Hue F.C. de thuiswedstrijden en kunnen er 25.000 toeschouwers in al viel dit niet te zien, dus misschien tellen ze de spelers en technische staf ook mee haha.
Terug in de homestay een filmpje gekeken en daarna eten besteld.
In de avond was er weinig te doen, iedereen sliep al snel, dus nam ik een biertje en kletste met de broer van de eigenares en zo rond 23.30uur gaan slapen.
De dag daarna wilde we de bus naar Hoi An nemen, maar helaas volgeboekt, maar er was wel een taxi beschikbaar al koste dit 9euro meer en normaal zou me dit niets uitmaken maar voor 9euro kan je in Vietnam een hoop doen.
Anna wilde perse die taxi nemen dus dat mocht, maar ik niet.
Dit kon ze niet veroorloven en dus bleven we nog een nacht en hier was mevrouw het natuurlijk niet mee eens en dit was ook de druppel.
Lang gezicht en me niet meer aankijkend ging ze op pad, want de hond van de homestay was kwijt en diegene die de hond zou vinden kreeg gratis overnachting.
Het was inmiddels rond 10.00uur in de ochtend en Anna had de hond gevonden, zeiknat geregend, maar de hond was er weer.
De eigenares was zo blij dat dus de hele homestay een gratis nacht kreeg hahaha geweldig, die blik van Anna vergeet ik nooit meer.
Na weer een filmpje even met Leo gebeld, hofja even haha een uur en 13minuten, maar altijd fijn mensen even te spreken.
Er checkte een jongen uit Nederland in en we besloten samen een biertje te doen en hapje te gaan eten in de straat.
Gek maar waar nam ik een pizza, even iets anders dan Aziatisch eten is ook wel weer eens lekker.
Na het eten Nog een kaartje gelegd, biertje en tijd om te slapen. Wekker gezet om 07.00uur want om 08.30uur vertrok de bus en ik wil altijd lekker rustig opstaan en me koffie drinken en ontbijten.
De bus was wederom te laat en Anna had me nog geen woord gezegd totdat ze vroeg of ik dacht dat ze ons vergeten waren met de bus.
iemand kwam ons oppikken en we werden naar de bus geloodst , deze rit duurde maar 4uurtjes.
Ik had inmiddels al een ander hostel geboekt dan Anna en mijn oorspronkelijke geannuleerd want was het gewoon zat.
Uitgestapt uit de bus liep ik even rond en ze gunde me geen blik waardig en was al weg voordat ik mijn backpack had.
Aangekomen in het hostel en inmiddels zeiknat geregend ingecheckt en ik loop de kamer binnen en wie zit er..... Anna.
Gelukkig was ik dat Liset ook in Hoi An was dus besloot met haar af te spreken om even te lunchen ergens.
We zaten in een restaurant en op een bord stond "fresh beer"', Leo herkenbaar ??
Dit is lokaal bier wat je kan drinken en dit was het record 3000Dong omgerekend een 15cent haha.
Ik nam rijst met kip en Liset een soep en gezien het weer (alweer regen) verbleven we even in het restaurant.
Toen de rekening kwam was Liset meer kwijt voor 2 flesjes water (20.000Dong) dan mij met 6 bier haha geweldig.
Afgesproken om 21.30uur te moeten bij het hostel om O&N te gaan vieren.
Eerst hapje gegeten in natuurlijk zelfde restaurant haha en daarna beetje gaan verkennen waar we naartoe zouden gaan.
Gelukkig was het droog en belandde we in een tentje met een DJ, lokale mensen en backpackers en ook niet zo druk.
We kwamen er vrij laat binnen 23.40uur dus het duurde niet lang meer voor Nieuwjaar.
Om 00.00uur was er vuurwerk binnen in de club, beetje sier dus wel leuk te zien.
Na een paar biertjes besloten we weer lekker richting hostel te gaan, was inmiddels 01.45uur en was leuk geweest.
Terug in hostel lekker gaan slapen zodat ik de volgende dag nog beetje fit was.
Terug in mijn bed vond ik een enveloppe van het personeel met een lieve tekst erin en dat we uitgenodigd waren om 11.00uur voor gratis eten en het nieuwe jaar in te luiden, heel erg lief en attent.
Om 11.00uur was echt iedereen erg en het eten was echt heerlijk en heel uitgebreid.
Noodles, rijst, beef, salade, spring rolls echt heerlijk.
Na het ontbijt even mijn ogen dichtgedaan en met Liset afgesproken om even een stadswandeling te maken aangezien het droog was.
Veel leuke zijstraatjes gezien en het is echt een leuke stad Hoi An.
Gezien het weer begon te regenen een restaurant opgezocht en daar heb ik mijn meeste tijd doorgebracht, veel leuke mensen leren kennen en rond 19.30uur gaan eten met Liset en het Belgische koppel.
Ik nam rijst met kip en lemongrass (limoen) erg lekker en tot nu toe beste wat ik in Vietnam gegeten heb.
Rond 22.00uur weer richting het hostel gegaan.
Gezien het weer heb ik besloten om tussenstops over te slaan en rechtstreeks met de bus naar Ho Chi Min te gaan in het zuiden.
Wilde eerst vliegen maar met de bus is 50euro goedkoper en ik heb de tijd dus ik ga voor de busrit van 23uur haha :-).
Ach heeft ook zijn charme.

Ondanks het slechte weer de afgelopen dagen geniet ik nog steeds volop en maak ik er het beste van. Niet alles tijdens een reis kan meezitten of gaan zoals je het voor ogen hebt.
Positief blijven en het nemen zoals het komt.
Ik voel me nog steeds bevoorrecht dat ik deze trip kan maken en dat zal ik blijven tot ik in Nederland land.

Ik heb in totaal 6 maanden , maar heb wel besloten om Cambodja en Laos nog te doen, stukje Thailand en dan lekker terug te keren en iedereen weer te zien, ook daar kijk ik naar uit.
Mensen beleven ieder hun reis op hun eigen manier en tot nu toe heb ik echt genoten en zal ik blijven doen en soms mis je een leuke plaats, tempel of excursie, dat is dat maar zo :-).

Zolang je nog steeds van de kleine dingen kan blijven genieten en beseft wat je al gezien hebt blijft de reis nog steeds top !

Ik ga nu nog even chillen voordat ik een hele dag in de bus ga zitten :-). Ho Chi Min kijk ik erg naar uit.
Veel geschiedenis over de oorlog en vast weer mooie dingen die op mijn pad gaan komen.

Hopelijk vonden jullie het weer leuk te lezen en zoals ik al een aangaf, reacties zijn welkom en altijd leuk om te lezen.

Groetjes Tom

  • 02 Januari 2017 - 09:55

    Pascal:

    Hoi Tom, leuk om te lezen!

  • 02 Januari 2017 - 10:20

    Ad Heussen:

    Hallo Tom,

    Weer een leuk verhaal, dit blijft je de rest van je leven bij allemaal.
    De beste wensen voor 2017!
    Drink maar een lekkere Schultenbrau op mij daar.

    Groet, Ad

  • 02 Januari 2017 - 10:25

    Patricia:

    Tom ook voor jou een heel gelukkig nieuwjaar. En dat je ook dit jaar weer heel erg geniet van de reizen die je maakt.

  • 03 Januari 2017 - 19:26

    Andrea:

    Gelukkig gezond 2017 lieve Tom en bedankt voor je mooie reisverhalen..tot binnenkort. x

  • 04 Januari 2017 - 09:39

    Marijke:

    Hoi,nog de beste wensen.wat heerlijk om je verhaal te lezen en Anna. .....ja die kom je overal op de wereld tegen

  • 04 Januari 2017 - 09:49

    Marijke:

    En nu de rest van mijn vehaal

  • 04 Januari 2017 - 23:41

    Leo:

    "Fresh beer" hahaha, nooit gezien Tom en dat is geen grapje....
    Gemiste kans van mij dus !!
    Enjoy daar en Cambodja en Laos vond ik geweldig en zeer indrukwekkend.
    Met jouw positiviteit en het, zo nodig, negeren van negativiteit kom je heel ver, zeker in Azië !
    Leo

Tags: Vietnam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hội An

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2017

Laatste loodjes

09 Februari 2017

Hier zijn we weer

22 Januari 2017

Bye Vietnam, Hello Cambodja

11 Januari 2017

Laatste stukje Vietnam

02 Januari 2017

Gelukkig nieuwjaar !!
Tom

Actief sinds 02 Okt. 2016
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 10400

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: