Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Degens - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tom Degens - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Tom Degens

Blijf op de hoogte en volg Tom

26 December 2016 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal en een vrolijk kerstfeest :-) !

Na de taxirit aangekomen bij mijn hostel in Hanoi.
Kwam net op tijd binnen want er was happy hour, 2 bier voor de prijs van 1, ideaal haha.

Na het inchecken mijn spullen opgeborgen en even wat gaan eten.
Ik nam fried rice met kip en een biertje.
Terug in het hostel leerde ik een koppel kennen uit Schotland.
Ik kwam al snel tot de ontdekking dat tegenover het hostel een sportbar lag en besloot er West Brom - Manchester United te gaan kijken want in de nacht kwam Anna aan, waarmee ik 3 weken ga reizen.
Heb haar vorig jaar leren kennen in Thailand en via Facebook in contact gebleven.
Rond 01.00uur arriveerde ze en even bijkletsen en toen mijn bed opgezocht.
De dag daarna toch even lekker lang uitgeslapen en toen de map van Hanoi gevraagd in het hostel en zijn we een wandeling gaan doen door de stad.
De hotspots had de eigenaar van het hostel aangekruist en Hanoi was goed te doen lopend.
We begonnen bij het Hoan Kiem meer. Mooi meer met een rode brug.
In Vietnam is het blijkbaar gebruikelijk om het weekend te vieren en dus was alles met hekken afgezet zodat we gelukkig gemakkelijk konden lopen.
Vietnam is ooit in het verleden in oorlog geweest met Frankrijk en de Fransen hebben de Notre Dame nagebouwd in Hanoi, maar dan een stuk kleiner.
Daarna zijn we naar de Hoa Lo gevangenis gelopen.
Deze gevangenis is gebouwd door de Fransen die er politieke gevangenen in opsloten. De originele guillotine staat er ook nog, inclusief opvangbak voor het hoofd. De hele gevangenis is een wat lugubere plek. Smalle gangen, weinig licht, kleine cellen en benauwd. Tijdens de Vietnam oorlog werden hier neergeschoten Amerikaanse piloten opgesloten. En nu? Nu is het een toeristische bestemming.
Na deze indrukken zijn we gaan lunchen op straat.
We namen er springrolls en koffie.
Moet zeggen dat de koffie zwart een pittige is :-).
Daarna zijn we naar de St Jozef Cathedral gelopen, hier waren ze druk met de voorbereidingen voor kerstmis.
Na al het lopen een hapje gegeten en toen richting het hostel, waar we een brug passeerde genaamd Long Bienbrug.
Een oude brugwaar een spoor opligt die over de rode rivier gaat.
In het hostel nog even een biertje gedronken en toen besloten te gaan slapen, toch een vermoeide dag.

Dag daarna ontbeten, pannenkoeken met banaan en weer een ijzersterk bakkie koffie.
Na wat rondgelopen te hebben even geluncht in een klein cafe en hier nam ik eggkoffie. Dit is koffie met een rauw ei erin en moet zeggen bijzondere, maar lekkere smaak.
Daarna kwam ik tot de ontdekking dat er een klein straatje is waar je lokaal bier kan drinken voor 5000dong , omgerekend 0,20cent.
Hier ben ik voorbij gelopen, haha NIET dus :-).
Na wat biertjes sloot er een Australisch koppel aan waarvan de jongen al aardig dronken was.
We hebben ons doodgelachen en hij bleef maar bestellen en ineens kwam er wodka op tafel, die sloegen erin.
We besloten nog naar een club te gaan en toen was het echt tijd om naar het bed te gaan, was inmiddels 03.00uur en de dag daarna moesten we uitchecken om 11.00uur.

Om 11.00uur stond de eigenaar aan me bed , tijd om uit te checken.
Ik heb voor nog een nacht betaald zodat we konden slapen haha, te brak nog.
Om 16.00uur maar eens opgestaan en besloten om ontbijt, lunch en diner in 1x te doen :-).
We werden rond 21.00uur opgehaald voor de nachtbus richting Sapa.
De nachtbus was een gave ervaring, grote stoelen die liggend waren ingebouwd en waar je kon slapen.
Uiteindelijk slaap je niet heel goed, maar prima te doen.
We hadden een Homestay geboekt voor 1 nacht en 2 dagen hiken.

Aangekomen in Sapa werden we opgewacht door chauffeurs en na een rit van 9uur en weinig slaap moet ik altijd even wennen.
De mensen waren vriendelijk en we werden naar een hotel gebracht waar we ontbijt hadden.
Ik bestelde een omelet en koffie en na een uurtje wachten werden we in groepen opgesplitst en begonnen we met hiken.
De hike was 12kilometer , maar prima te doen en met geweldige uitzichten over de rijstvelden.
Het was zonde dat de velden net ingezaaid waren om rijst te verbouwen en zodoende was het niet zo prachtig groen als op de foto's, maar nog steeds prima uitzicht.
We hadden een leuke groep met veel jonge mensen.
Na de hiken kwamen we aan bij de homestay waar echt een heel vriendelijk gezin woonde met een prachtig uitzicht vanaf balkon.
We hadden de middag en avond vrij en aangezien er weinig te doen was gingen we met zijn allen een dobbelspel en kaartspel spelen totdat we het diner kregen.
Dit was echt heerlijk, rijst met groente en kip, springrolls.
Na het eten speelde we weer het dobbelspel, maar iedereen was zo moe dat iedereen vrij vroeg ging slapen.
De dag daarna stond er weer een hike op het programma.

We moesten vroeg eruit en er stonden pannenkoeken op het menu.
Na 3 pannenkoeken en een bak koffie gingen we op pad.
Deze hike was maar 5kilometer en binnen 2uur bereikten we onze bestemming, dit was de lunch en eindbestemming.
Tijdens de 2uur zagen we 2 prachtig oude bruggen over het water, de rijstvelden en ook een waterval. Moet zeggen dat ik de hike van de dag daarvoor wel nog in mijn benen voelde.
Als lunch hadden we noodlesoep met ei en we namen afscheid van elkaar want sommige gingen met de vroege bus en wij hadden de nachtbus.
We moesten dus van 14.00uur tot 21.00uur overbruggen en dat deden we in een klein smal cafe waar het erg gezellig was.
Kaartspel mee en verder kletsen met een kleine groep mensen die ook de nachtbus moesten hebben.
Na een 2uur was er een stroomstoring en kwamen er kaarsen op tafel en echt niks werkte, was echt leuke sfeer en kletste lekker verder.
De vermoeidheid sloeg erin en was er wel blij mee, want de nachtbus staat niet garant voor ideale nachtrust :-).
Na een rit van enkele uurtjes en toch wel goed geslapen kwamen we aan in Hanoi en veel vroeger dan gepland.
We kwamen aan om 03.00uur en moesten tijd overbruggen tot 08.00uur voor onze bus naar Halong Bay.
We zijn even illegaal verbleven in een hostel op het dakterras om de tijd te overbruggen en niet te betalen voor paar uurtjes.
Het was zwaar niet in slaap te vallen, maar we hadden het gered.

Om 08.00uur was de bus er richting onze trip naar Halong Bay.
We hadden wederom een leuk gezelschap en we verbleven 1 nacht op de boot.
op de boot hadden we lunch.
Rijst, groente en kip en wat kleine hapjes.
Na de lunch gingen we kajakken , best grappig, maar voelde me niet heel lekker in dat bootje haha :-).
Daarna was er tijd om te chillen en hadden we diner.
Wederom erg uitgebreid met frietjes, rijst, kip en veel groente.
Daarna was er gratis bier voor 2uur lang, ideaal haha en karaoke.
Na een erg gezellige avond, er was ook een Nederlands koppel en die gast had een humor, me rotgelachen.
Na een korte nacht was het tijd om naar een parel fabriek te gaan op het water.
Hier worden dus oesters gevangen en daarin worden 2 parels gestopt en dan in het water gedaan in een netje. Vanwege de oester worden die 2 parels 1 grote en veranderen ze van kleur.
De gids vertelde ons dat waar wij liepen voor ongeveer 3miljoen euro in het water lag te dobberen, koste me moeite geen net mee te nemen haha :-).

Na de fabriek gingen we naar de boot om hier zelf springrolls te maken. Dit stelde niet veel voor, maar grappig hoe de gids helemaal enthousiast was.
Na de trip richting de bus en op naar hanoi, busrit van 3,5uur.
Ingecheckt in het hostel en dit bleek party hostel te zijn waar al veel voorbereidingen voor kerstmis zijn getroffen.
Leuk hostel met veel jongere.
Die avond was er een kroegentocht, maar eenmaal boven veel schreeuwende hysterische jongere, dus besloot de kroegentocht over te slaan, wil lekker beetje chillen in een rustige bar.

Ik ontmoette 2 jongens uit Ierland en besloten zelf op pad te gaan en vonden een erg relax cafe waar we wat biertjes dronken.
Daarna kwam ik mensen tegen van de Halon Bay tour in een ander cafe en dus werd het toch nog ongepland laat :-).

De dag daarna was het 1ste kerstdag en iedereen was hier als kerstman verkleed haha, was erg grappig.
Ik besloot deze dag rustig aan te doen en rustig herstellen van gister.
Na even geluncht te hebben ging ik paar biertjes doen en had ik afgesproken met een jongen uit Australië die ik leerde kennen tijdens de Sapa tour.
Hapje gaan eten en nog een paar biertjes gedaan.

Vanochtend uitgecheckt en dit reisverslag getypt en om 17.30uur vertrekt de bus richting Ninh Binh.

Ben erg benieuwd wat me daar te wachten staat en dankzij Leo van Noort al aardig wat tips gekregen over wat er te zien is en waar te verblijven, erg blij mee !!

Tot het volgende verslag en geniet allen van 2de kerstdag !

Groetjes Tom

• 29 December 2016 - 00:05

Leo:

Leuk beschreven weer man ! Geniet nog. Hoor je volgende bestemmingen wel en mocht je weer tips nodig hebben......

Tags: Vietnam