Rainbow Beach, Noosa en Byron Bay - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Degens - WaarBenJij.nu Rainbow Beach, Noosa en Byron Bay - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tom Degens - WaarBenJij.nu

Rainbow Beach, Noosa en Byron Bay

Door: Tom Degens

Blijf op de hoogte en volg Tom

14 November 2016 | Australië, Sydney

Rainbow Beach , Noosa en Byron Bay,

Hier ben ik weer met een nieuw verslag van mijn reis door Australië.
In de ochtend arriveerde we in Rainbow Beach, het was een busrit van 12uur, wel lekker dat het je een nacht in het hostel scheelt en ik altijd wel goed kan slapen in een bus.

Omdat we pas om 14.00uur konden inchecken en we arriveerde om 10.00uur was er nog wat tijd even te chillen.
Gelukkig was er redelijke wifi en ook genoeg te doen in hostel. Er was een zwembad en een biljart.
Na een uurtje besloot ik naar een reisbureau te gaan voor een tour naar Fraser Island, bijna iedereen koos ervoor om een 3 daagse tour te doen, maar ik moet zeggen dat ik ook soms de tijd voor mezelf nodig heb en het ligt heel erg aan de groep of zo’n trip de moeite waard is en met een dagtrip zie je hetzelfde, alleen sneller.
De tour was geboekt en na nog even wat boodschappen gedaan te hebben kon ik inchecken.
Het was een gezellige kamer met 1 Nederlandse meid en 2 Duitse jongens en nog 1 meid uit Zweden.
Zoveel Duitsers (ik begin ze bijna aardig te vinden haha).
Om 16.00uur stond er een wandeling naar het strand gepland voor diegene die dat leuk vonden en Sanboarden, snowboarden op het zand.
Met een klein clubje gingen we op weg naar het strand en het was een korte , maar pittige wandeling, veel bergop.
Aangekomen op een prachtig strand moesten we nog een heuvel op om naar beneden te glijden op het zand.
Was echt super leuk om te doen en je gaat best redelijk snel als je de balans goed houdt.
Na ongeveer een uurtje gingen we nog genieten van het strand en de zee en het uitzicht.
Daarna was het tijd om richting een heuvel te gaan waar je uitkeek over een dorp voor de zonsondergang.
Het was echt gaaf om te zien en het was een leuke groep. We hadden stokbrood mee en drankjes en iedereen kletste wel met elkaar.
Rond 19.00uur gingen we weer richting het hostel waar je voor 7dollar (ongeveer 5euro) spaghetti kon eten.
Maar eerst even zand af spoelen en douchen en daarna etenstijd.
De spaghetti was erg goed van smaak en een goede portie. Na het eten nog een paar biertjes gedaan met onze groep van het strand en toen besloten lekker naar bed te gaan, de dag daarna moest ik weer vroeg eruit voor mijn tour.
Om 07.30uur stond ik klaar voor de tour en eenmaal in de bus merkte ik dat er echt veel oude mensen meegingen. Ergens vond ik het wel prettig, beetje rust.
Ik raakte in gesprek met een Australisch koppel die al 20 jaar getrouwd waren en nog veel samen reisde. Heel spontaan en geïnteresseerd in mijn reis. De tijd ging snel en aangekomen op het strand moesten we de ferry op.
We zaten in een soort grote jeep voor 10 personen een 4x4 , maar aangekomen op het strand kwamen we niet meer verder haha.
Met 4man achter die auto duwen en toen lukte het gelukkig. Op de ferry was er niet veel te zien en de rit duurde 20minuten dus goed te doen.
Aangekomen op Fraser Island reden we met een snelheid van 80km per uur langs het strand, echt gaaf en doordat het soms hobbelig was vloog iedereen een beetje door die bus.
We kwamen aan in een regenwoud waar we 15minuten de tijd hadden om even doorheen te lopen. We mochten maar tot de trappen lopen en terug in verband met risico dat er dodelijke spinnen en slangen zaten, dus hier hielden we ons ook maar aan :-).
Terug bij de jeep was er tijd voor koffie en thee.
Daar kwam ik in gesprek met een Duitse vrouw van 81jaar die helemaal alleen naar Australië is gevlogen omdat haar neef er woont.
Ze ging altijd met haar broer samen maar die is vorig jaar helaas overleden.
Heel lief mens met bijzonder mooie verhalen en een mooie kijk op het leven.
Toen waren we aangekomen bij toch wel de hotspot van Fraser Island en dat was lake McKenzie.
Hier hadden we gelukkig even de tijd om te chillen en het was echt prachtig. Een heel groot meer in het midden van een regenwoud, het water was helder en het uitzicht was echt mooi om te zien.
Hier hadden we 1,5uur de tijd en net op moment dat ik mijn handdoek en spullen had geïnstalleerd en eindelijk lag hoorde ik “JimTom” haha ja hoor daar was die weer de Duitse jongen Mark van eerdere verslagen samen met Bart de Belg. Was leuk weer even bij te kletsen omdat hun een andere tour deden.
Na 1,5uur was het tijd om te lunchen en er stonden een bbq op de planning met steak.
Deze was erg goed bereid en er was ook veel keuze qua salade en brood, erg uitgebreid dus.
Er was nog wel een moment tijdens de lunch. Je kon kiezen tussen vlees en vis. 1 vrouw had vis besteld en ergens in een boom zat dus een vogel die niemand had gezien. Zo razendsnel kwam hij aangevlogen en hop vis weg, maar echt in 2seconde tijd haha, gelukkig was er nog vis over, maar iedereen was op zijn hoede.
Na de lunch gingen we weer racen over het strand op weg naar einde van het strand (strand is totaal iets van 72km).
Hier was een oude schipbreuk te zien waarvan nog steeds onderdelen op het strand te zien waren, best bizar te zien dat er nog steeds zowat het frame stond.
Na wat foto’s genomen te hebben gingen we weer richting het midden van het strand waar zich nog een beek begaf, schijnt dat dit de breedste beek is op een eiland in Australië, genaamd Eli Creek.
Hier hadden we ook even de tijd om beetje te chillen en te genieten van het koude water, het was een warme dag (31graden).
Er was weer tijd voor koffie en thee en dit keer ook een biertje en wijn dus logisch dat ik koos voor een kop thee haha :-).
Na dat iedereen weer terug was bij de bus was het tijd om te gaan en weer richting het hostel te gaan.
Het was na Skydiven en Withsunday wel het mooiste wat ik tot nu toe gezien heb.

Aangekomen in het hostel ontmoetten ik Johannes (jawel een Duitser), boom van een vent en hij werkt op een boerderij. Hij praatte net zo makkelijk over dieren als ik praat over een ijsje halen haha. Maar een oprechte jongen die best verlegen was, maar steeds meer loskwam.
We aten rijst met kip en dronken een biertje samen waar naderhand nog 4 mensen aansloten. Om ongeveer 00.00uur besloot ik lekker te gaan slapen omdat ik dag daarna moest uitchecken en met de bus richting Noosa ging.

Uitgecheckt, gedoucht en wel stond ik met Johannes bij de bushalte waar we een jongen uit Zwitserland genaamd Heiko leerde kennen.
Met hem maak ik later nog een leuk avontuur mee.
De bus was niet vol dus ruimte zat om beetje te kunnen liggen.
Na een rit van ongeveer 2,5uur kwamen we aan in Noosa.
Ik vond dit echt een super leuk eiland waar ik dan ook nog een nacht heb bijgeboekt.
Je kon er heerlijk liggen aan het zwembad, genoeg te doen in de buurt en vooral vrij goedkope restaurant als je goed zocht.
De 1ste dag was vrij relax, liggen aan het zwembad, met mensen kletsen en daarna even lekker makkelijk gedaan en taco’s gegeten in een restaurant.
Bij de receptie kwam ik Heiko tegen en we besloten wat biertjes te halen voor de avond.
30blikjes voor 30dollar, echt heel goedkoop voor Australische begrippen.
Aangekomen bij het hostel bleek dat bier meebrengen verboden was haha , we moesten het achterlaten bij de receptie en bij uitchecken wee meenemen, nou niet dus. We zeiden dat we het wel gingen ruilen :-).
Beetje voorbij het hostel was een heel klein park waar we besloten het bier op te drinken.
Beetje zittend in een struik omdat op straat of in zicht van mensen (buiten een terras om) verboden is.
We besloten even het tempo erop te zitten na een goed uur hadden we beide 15blikjes achter de kiezen.
Paar muggenbulten rijker, maar het was gezellig.
Terug in hostel was er nog een soort van party, maar hier ben ik niet lang gebleven. Veel jongere en schreeuwende Engelse, dus besloot vroeg mijn bed op te zoeken, ook omdat Bart arriveerde de dag daarna.

Dag 2 in Noosa was erg relax. Beetje uitgeslapen (09.00uur) en de dag begonnen met een sprong in het zwembad en daarna havermout met vanille yoghurt als ontbijt.
Beetje chillen en kletsen met mensen en toen arriveerde Bart.
Hij zei gelijk biertje ? Maar gek genoeg sloeg ik even over. We gingen even boodschappen doen en even bij kletsen, want hij heeft nog steeds wat problemen waar ik verder niets over ga zeggen in verband met zijn privacy en hij me dit in vertrouwen verteld.
Dus een kop koffie en we zaten heerlijk in de zon tussen de locale mensen. Leuk hoe geïnteresseerd iedereen is in je trip en wat je van het land vind.
Na de koffie besloten we terug te gaan naar het zwembad om nog even verstand op 0 te zetten en bij te komen. Was er echt aan toe omdat alles zo snel gaat en je soms niet eens beseft wat je al allemaal hebt meegemaakt.
In de avond zijn we naar een locale bar gegaan 2 straten verderop. Wat ik niet verwacht had, maar wel zo was is dat ze erg luidruchtig waren de lokale mensen. Dacht juist altijd relax en nuchter, maar paar van die dronken gasten erg schreeuwerig. Maar we dronken er gezellig een paar biertjes en besloten een beetje op tijd te slapen, ook omdat Bart zijn ogen kleiner werden vanwege zijn lange reis.

Dag 3 in Noosa bestond uit wederom beetje relaxen, beetje gewandeld in de omgeving en een lekkere lunch bij een bakkerij waar een Nederlander werkte. Ik was blij dat ik al goed ontbeten had want je Bart betaalde voor een koffie en ham/kaas croissant 10euro haha absurd.
Nog een beetje wat in winkels gekeken en toen toch maar een duik genomen in het zwembad en daarna hebben we de deal van het restaurant gegeten.
Gratis bbq als je 1 drankje aan de bar nam, prima deal.
We besloten dit keer even te blijven en er was een goede DJ en relax mensen binnen. Om een uurtje of 02.00uur gaan slapen, want de dag daarna moest ik ook uitchecken.
De laatste dag zijn Bart en ik richting het strand gegaan, iedereen sprak erover dus we wilde het wel even zien. Helaas was het niet echt iets bijzonders, kan ook komen omdat ik nu al zoveel mooie stranden hebt gezien dat je toch automatisch vergelijkt.
Toch even rondgelopen en langs strand gewandeld, maar toen maar weer naar hostel gegaan om daar even te relaxen en ook omdat we onze was moesten doen.
Bart is echt een fijne vent en echt een burgondier , maar als hij zegt ik ga even douchen ben je uur verder haha hij neemt overal de tijd voor, ook wel weer goed.
De laatste avond in Noosa hebben we 2 of 3 drankjes gedaan en besloten we vroeg te gaan slapen omdat de bus om 10.20uur ging en het een bismut was van 7uur.

In de bus richting Byron Bay kwam ik weer veel bekende tegen die je eerder hebt ontmoet met reizen, 2 Ierse meiden en ook Heiko, hij was al eerder vertrokken uit Noosa en was blij me te zien.
De reis verliep voorspoedig ook omdat ik weer 5uur geslapen had van de 7 :-).
Aangekomen in Byron Bay bleek het hostel op 3minuten lopen te liggen, perfect.
Na het inchecken mijn kamer opgezocht en daar hoorde ik 2 meiden Nederlands praten. Hun gingen naar de gratis bbq van het hostel dus ik besloot mee te gaan. Echter nadat iedereen 1 worst op had was alles op haha dus toen maar een pizza gehaald met zijn allen en daarna even een drankje gedaan in een club in de buurt wat wel erg leuke tent was overigens.
Om een uurtje of 01.00uur weer richting hostel gegaan om even goed te slapen.
Dag daarna arriveerde Bart weer, leuk om beetje met hem samen te reizen en ga hem ook wel missen, toch bijna een goede 3 weken samen opgetrokken.
Na mijn ontbijt was Bart er en besloten we eerst even te chillen, hij had ook die 7uurtjes erop zitten in de bus.
Heiko kwam ons ook even opzoeken en samen met de Nederlandse meiden besloten een auto te huren om naar Nimbin te gaan.
In de avond hebben we bij het hostel gezeten waar je dus je eigen drank mee naar binnen mocht nemen en er was een Italiaanse meid met een gitaar en een goede stem, dus dit vond ik veel leuker om weer tussen de herrie te staan.

Iedereen was er op tijd dus nog even naar de supermarkt en op naar Nimbin.
Nimbin is echt een oud hippie dorp waar veel oude mensen leven en hele dag blowen en drinken haha iedereen is er de hele dag stoned.
Onderweg na een keer gestopt voor een mooie waterval te bekijken en daar even te chillen.
Na de watervol nog 1x gestopt voor te lunchen en een beetje dingen te zien al was er weinig te zien op 1 straat met mooie graffiti na.
Onderweg hadden Bart en ik veel lol voorin de auto, Bart reed want hij heeft een internationaal rijbewijs en dat is verplicht.
Aangekomen in Nimbin keek ik me ogen uit. Alle mensen hebben er dreadlocks en echt stoned. Ik dacht eerst “het zal wel meevallen”, maar bizar haha. Geweldig ook de relax sfeer die er hing en iedereen groette je vriendelijk.
We besloten een bar in te gaan en daar zaten 2 lokale mannen met echt een goed gevoel voor humor. 1 had niet eens meer tanden in en zei dat biefstuk zijn favoriete gerecht was om vervolgens zich helemaal dood te lachen om zijn eigen grap en nog niet uitgelachen een slok bier dronk om daar weer half in te stikken haha prachtige vent !!
Na Nimbin weer richting het hostel gegaan en we moesten ook de auto weer op tijd inleveren.
Op de terugweg hebben we ons nog doodgelachen Bart en ik.
Ze verkochten er ook koekjes met weed erin en schijn je aardig stoned van te worden en we reden langs een basisschool, dus ik zeg “wat zouden die kinderen hier nu leren” en Bart zei heel droog “koekjes bakken” hahaha op dat moment was het echt grappig.
Ik moest opnieuw inchecken omdat ik in een andere kamer moest en op de kamer leerde ik een Moona uit Oostenrijk kennen en zij besloot mee te gaan voor te eten met Bart en mij en nog 2 andere.
Echt een heerlijke burger gegeten met friet en salade en een Corona voor omgerekend 12euro dus de moeite waard.
Daarna zijn we nog even de bar ingedoken en echt onwijs gelachen.
Je had daar een soort bioscoop doek waar je dus de schaduw van jezelf in kon zien. 1 meid was hiervan gefascineerd denk ik want ze stond helemaal te dansen en steeds zichzelf te bekijken en ze stond dus met de rug naar de mensen. Uit het niets viel ze en zag je alleen nog maar die schoenen op dat scherm haha prachtig.

De 4de dag alweer besloten we lekker even naar het strand te gaan met Moona, Bart, Emma (meid uit Nederland) en ik.
Het was echt heerlijk weer en het was vrij rustig op het strand. We hadden vanuit het hostel een voetbal mee dus Emma en ik gingen een beetje voetballen en daarna relaxen en Bart had muziek meegenomen. Echt lekker om zo je laatste dag te spenderen in Byron Bay.
Na het strand moest Emma weg en besloten we wat biertjes en stokbrood met smeersels erop te kopen voor de avond.
Gezellig bij het hostel gezeten op het dakterras en lekker wat gekletst, ook met andere reizigers.
Omdat het onze laatste nacht in Byron Bay was besloten we nog een drankje te gaan doen in de club. We hadden misschien per persoon 5 blikjes bier op, op dat moment.
We komen aan in de club en ik was al binnen en wachtte op Bart.
Daarna keek ik en kwam hij niet binnen, teveel gedronken zeiden ze. Achter hem kwamen 2 meiden schreeuwend en gillend aan en stomdronken en die konden gewoon door lopen. Dus ik besloot Bart niet alleen te laten en hebben we nog een biertje bij het hostel gedronken en zijn we lekker gaan slapen.
Om 08.00uur zoiets werd ik wakker en besloot maar al een douch te nemen en me backpack in te pakken omdat ik moest uitchecken.
Het is best een gek gevoel om al een maand en een week uit een rugzak te leven, maar het wen snel.
Na het uitchecken ben ik even naar de kapsalon gegaan om mijn zijkanten te laten bijwerken en ze heeft stukje baard ook erbij gedaan en dit was slechts 10dollar, echt heel goedkoop en verbaasde me wel hoor.
Terug in het hostel begon het gek genoeg te regenen dus we hebben wat spelletjes gedaan met mensen van het hostel en lekker relax gedaan.
Om 17.00uur ben ik richting de bus gegaan , deze rit duurt 14uur in totaal.
Maar bestemming is SYDNEY :-) ! Kijk er erg naar uit.
Ik schrijf deze blog via de notitie op mijn laptop dus wanneer ik hem online plaats ben ik al gearriveerd in Sydney.
Zit nu ook deze blog te schrijven in de nachtbus.

Het is leuk om weer aan alles terug te denken tijdens het schrijven en ik maak zoveel mee dat het onmogelijk is alles op te schrijven, maar ik heb het nog steeds enorm naar me zin en het is best een gek idee dat ik over 5 dagen in Nieuw Zeeland ben, het gaat zo snel.
Mensen die ik heb leren kennen zijn in Nieuw Zeeland en het moet er echt heel koud zijn dus toch een beetje het gevoel van thuis tijdens mijn reis :-).

Ik heb mijn best gedaan er weer een leuke blog van te maken, dus ik hoop dat jullie het met plezier gelezen hebben !

Groetjes en tot de volgende blog !!

  • 15 November 2016 - 16:28

    Andrea:

    Leuk leuk leuk ook je contacten met al die verschillende reizigers onderweg van jong tot oud. Verstandig dat je niet naar Nieuw Zeeland gaat. Veel plezier in Indonesië! Op naar nog meer avontuur en reisverslagen. Erg leuk om te lezen.

Tags: Australie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2017

Laatste loodjes

09 Februari 2017

Hier zijn we weer

22 Januari 2017

Bye Vietnam, Hello Cambodja

11 Januari 2017

Laatste stukje Vietnam

02 Januari 2017

Gelukkig nieuwjaar !!
Tom

Actief sinds 02 Okt. 2016
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 10390

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: